Skip to content

Back to the office: werken na coronatijd

Back to the office: werken na coronatijd
  • zakelijk
Redactie Avatar Redactie

Door de verkondigde versoepelingen mogen we weer steeds meer. We mogen meer mensen tegelijk zien, we kunnen weer lekker uit eten en ook het sporten wordt weer goed opgepakt. Daarnaast kunnen we langzaamaan weer gaan werken op kantoor: iets waar velen naar uitkijken.

Werken in coronatijd

Vanaf maart 2020 werd ons dagelijks leven helemaal op z’n kop gezet. Veel dingen mochten niet meer of werden sterk afgeraden door de overheid, waaronder het werken op kantoor. Bedrijven en werknemers moesten een weg zien te vinden in de switch naar thuiswerken, wat soms nog best lastig bleek.

Maar veel werknemers zagen ook de voordelen van het thuiswerken in: geen gestress meer in de ochtendspits, de dag vrijer en flexibeler kunnen indelen en niet afgeleid raken door collega’s. Maar aan de andere kant is het natuurlijk juist fijn om dat fysieke contact met collega’s te hebben. Ook blijkt dat voornamelijk jongere werknemers productiever zijn op kantoor, omdat zij thuis juist meer afleiding hebben. Kortom: er zitten voor iedereen voordelen en nadelen aan. Bij veel bedrijven zal daarom na coronatijd een combinatie van thuiswerken en op kantoor werken de nieuwe standaard worden.

Tips om het thuiswerken beter te maken

Ook al zullen velen van ons binnenkort minder gaan thuiswerken, is het natuurlijk wel fijn om de dagen die je thuiswerkt effectief te laten verlopen. Wij geven je een aantal tips om het thuiswerken voor jou nóg fijner en productiever te maken:

  • Ga niet op de drukste plek in het huis werken. Zeker als er meerdere mensen thuis zijn tijdens jouw werkdag, is werken aan bijvoorbeeld de keukentafel misschien niet zo’n goed idee. Probeer een rustige plek in huis te vinden waar je niet zo snel gestoord wordt.

  • Kleed je aan. Ook al heb je geen videocalls, dan nog is het goed om je ‘s ochtends direct aan te kleden alsof je naar kantoor gaat. Hoe je jezelf kleedt, heeft namelijk grote invloed op hoe je je voelt en gedraagt.

  • Plan belangrijke taken op momenten dat jij het productiefst bent. Als jij in de ochtend het best geconcentreerd bent, plan je belangrijkste to do’s dan aan het begin van je werkdag. Zo kun je taken die wat meer op de automatische piloot uitgevoerd kunnen worden ‘s middags volbrengen, als je wat minder productief bent.

  • Deel je werkdag goed in. Neem voldoende pauzes om geconcentreerd te blijven. Ga in je pauzes bijvoorbeeld een rondje lopen of houd wandelmeetings: een meeting waarbij jij en de persoon of personen waarmee jij een meeting houdt een rondje wandelen tijdens het praten. Zorg er verder voor dat je tijdens het werken vaak genoeg van houding verandert en sta vaak genoeg op om bijvoorbeeld iets te drinken te halen. Houd daarnaast zo goed mogelijk je reguliere werktijden aan. Zo kan je werk- en privétijd beter gescheiden houden dan wanneer je je werk over de hele dag en avond verspreidt.

  • Plan online koffiedates in met collega’s! Het is natuurlijk fijn om contact te houden met collega’s. Op kantoor kan je makkelijk even bijkletsen bij het koffiezetapparaat, maar als je thuiswerkt kan dat natuurlijk niet. Plan even een kort bijklets-momentje in met een collega om wat afwisseling in je werkdag te creëren!

Plan online koffiedate met collega   Plan een wandelmeeting

Hoe pakken wij het bij Datumprikker.nl aan?

Ook bij Datumprikker.nl hebben we al een makkelijke manier bedacht om het gedeeltelijk werken op kantoor in goede banen te leiden. We maken natuurlijk gebruik van Datumprikker.nl! Niet om een datum te prikken, maar om te kijken wie welke dag naar kantoor wil komen. Dit doen we aan de hand van het afspraaktype ‘Inschrijving’. Bij het aanmaken van een afspraak met dit afspraaktype kan je als organisator verschillende dagen opgeven waarvoor deelnemers zich kunnen inschrijven. De opkomst per moment kan beperkt worden: zo hebben wij de opkomst per werkdag beperkt tot vier personen.
Maak inschrijving aan om op kantoor te werken

Hybride meetings

Als niet alle collega’s aanwezig zijn op kantoor en er op een werkdag dus een mix is van kantoorwerkers en thuiswerkers, kan het in eerste instantie lastig lijken om een meeting te houden. Wacht je tot iedereen weer tegelijk op kantoor is? Dat hoeft natuurlijk niet! Tegenwoordig worden steeds meer hybride meetings gehouden: vergaderingen die zowel fysiek als digitaal plaatsvinden. Zo kan een deel van de deelnemers fysiek aanwezig zijn tijdens de meeting, maar kunnen de thuiswerkers tegelijkertijd ook aanwezig zijn via een videocall. Handig!
Plan een hybride meeting

Het is natuurlijk ook een optie om een volledig digitale meeting te houden. De kantoorwerkers kunnen dan allemaal een ander plekje uitzoeken op kantoor waar zij online kunnen deelnemen aan de vergadering die ook met de thuiswerkers wordt gehouden.
Plan een online meeting